ON BLISS
(SUBROUTINE RECORDS 2021)
HOWRAH-BLISS-AlbumArt_4000x4000.jpg

muziscene over 'BLISS':

  

“Nog altijd is het ragfijne web van gitaarlijnen de troef die de band uitspeelt. In alle songs duizelt het van de lagen tintelend gruizig klinkende gitaren die vindingrijk óf een tapijtje vormen voor de vaak simpele maar rake melodielijnen in de zang óf een enkele keer zelf de dominante melodielijn in je hoofd plant.”

TROUW over 'BLISs'
Bijzondere luisterervaring: er gebeurt ontzettend veel op Bliss en de plaat barst van de energie, maar het effect is uiterst kalmerend. Dat is vooral te danken aan de flegmatieke, langgerekte vocalen van Cees van Appeldoorn. Alsof hij met rubberlaarzen op kokend asfalt wandelt, zo beweegt hij zich voort over de spannende snarenstrijd die zijn pad vormt. De kenmerkende lichtvoetige stuiterdrums van Ineke Duivenvoorde draaien rondjes om hem heen, uitgelaten als een jonge hond.

De Volkskrant over 'BLISS':

  

Bliss, het tweede album, is nog mooier. Een songtitel als A Steady Beat of Lies verraadt wel zo’n beetje hoe Howrah de wereld beschouwt (de gelukzaligheid uit de albumtitel is in wanhoop gemarineerd), maar toch klinkt Bliss niet bozer dan het debuut: wel beheerster, melancholieker, terwijl stralen zonlicht troostend door de kieren van songs als Noname en A Made Up Sound vallen.”

LOUder than war live review 25-09-21 peel slowly and see
Local act Howrah plays a set full of power and grace, their balance and skill allowing the songs from their splendid new LP, ‘Bliss’, a chance to shine. Howrah’s music is well worth your time; smart, confessional songs built round a very seductive mix of transatlantic post-rockisms and a little bit of Brotherhood-era New Order (side one, you dig?). Singer Kees Appledorn’s delivery is very open, fragile at times. Bending and bowing, he throws a lot of shapes, in some ways using the music as a way of explaining himself. It’s very endearing to watch, and I doubt if a younger band could get away with this kind of quiet apologia. Most of the audience know that all the band members have been around and there is a feeling of an old mates reunion. After all, there is some history on the stage, with the great band Space Siren’s rhythm section leaving golden afterburns that somehow don’t trample over the ingenious guitar interplay. It’s a gentle, oddly beautiful rock gig.




 

DE SUBJECTIVISTEN over 'BLISS':

  

“Het is dissonantie die pijnlijke schoonheid laat zien, schoonheid die de lelijkheid van het bestaan blootlegt en soberheid die niet de leegte maar hetgeen we juist wel hebben aan schoonheid accentueert. Het album gaat van hoogtepunt naar hoogtepunt en laat een geluid horen, dat je zelden nog hoort en haaks staat op hetgeen gemiddeld uitgebracht wordt.”

OOR Magazine over 'BLISS':

  

“De undergroundveteranen in deze groep, onder meer bekend van Zoppo, Space Siren en The Avonden, trekken zich al een kwart eeuw precies niks aan van wat er boven de grond gebeurt. [...] Sindsdien ontwikkelen ze zich niet lineair maar circulair; knappe jongen die hun gezamenlijke oeuvre op chronologische volgorde weet te leggen. Dat is niet alleen lastig omdat ze modetrends schuwen, maar ook omdat ze ondanks alle bagage altijd fris zijn blijven klinken.”

The Daily Indie over 'losing our edge':

  

“Dit nummer (en eigenlijk de hele plaat) is in elk geval buitengewoon aan te raden, zeker als de Franse chansons van Radio Tour de France je neus uitkomen of je wel even klaar bent met de theekransjes van Dijkstra en Ducrot.”

LOE_hqdefault.jpg
BG_01.jpg

Selected press On Self-Serving Strategies

(SUBROUTINE RECORDS 2018)

Volkskrant: "Superior guitar record” ​★★★★

OOR: "Brilliant debut. Has the word genius already been mentioned?"

 

Dagblad van het Noorden: “At the same time, it is gratifying that a record on which inventive rhythms and transverse guitar melodies form the main part can still appeal to the imagination in 2018” ★★★★

Subjectivisten: "This has everything that can make music so beautiful and essential”

 

3voor12: "frayed noise rock, post-punk and shoegaze dreampop [...] strong debut album”

 

Opduvel: "The highlights string together into a grandiose whole”

The Daily Indie: "Deep gray, flickering music full of dissonance, art-punk and shoegaze”

 

WonoMagazine: "By the time this storm lies down, HOWRAH has conquered all in front of it.​"

 

Louder than War [UK]: "Wiry, flexible guitar patterns, sardonic lyrics and awesome coruscating drumming.​"

SR086-Howrah-Self-serving-Strategies-768

CONTACT / UPDATES / info

Join our mailing list for updates on shows, news and more:

Thanks for joining!

 Bookings 

Koen ter Heegde

koen@yugofuturism.eu

 

SR_BLACK.png